Concurrentie

Concurrentie, copy cats, kekke ideetjes terugvinden bij een ander...het kan je boos maken of uit het veld slaan. Maar wat als je er anders naar leert kijken? Wat als het betekent dat je in ieder geval voor 1 persoon een inspiratie bent geweest? Hele lappen van jouw tekst terugvinden op de website van een anders

oude molen

Ik ben nogal een ‘open’ persoon. Een echte wysiwyg. Praat makkelijk over mijn emoties, mijn uitdagingen en over plannen, ideeën en briljante ingevingen. Die soms zo briljant zijn dat je denkt: Waarom heb ik dat niet eerder bedacht? Juist doordat ik zo open over ben over plannen en ideeën, krijg ik de laatste tijd regelmatig de vraag of ik er niet bang ben voor ben dat anderen er met mijn ideeën van doorgaan.

 

Als iemand mij deze vraag stelt, geeft mij dat al direct een goed beeld van het denkproces van mijn gesprekspartner. Geeft niets, dat nodigt juist uit tot een mooi gesprek. Wat schuilt er achter deze vraag? Denkt iemand vanuit schaarste of vanuit overvloed?

 

En ergens snap ik ook het wel hoor.

 

Als je met veel pijn en moeite mooie teksten hebt geschreven en je vind die teksten letterlijk terug op de site van een ander, dan is dat niet fijn. En dan vind ik het ook heel terecht dat je contact opneemt met de betreffende persoon en vriendelijk uitlegt dat je het heel vervelend vindt om jouw teksten zo letterlijk terug te lezen. Met natuurlijk het verzoek om ze te verwijderen.

 

Ik heb het zelf ook meegemaakt, maar dan kleiner. Ik gaf een training en niet veel later stond deze training op de website van één van de deelnemers. In eerste instantie niet leuk natuurlijk. Maar ik heb de Krachtige Keuze gemaakt om daar verder niets mee te doen. Waarom niet? Daar heb ik 4 belangrijke redenen voor. Die vertel ik je straks.

 

Eerst is het handig om te weten wat concurrentie precies is.

 

‘Concurrentie is het zoeken naar mogelijkheden om iemand die hetzelfde levert als jij, te ‘verslaan’. Bijvoorbeeld door goedkoper te zijn of betere kwaliteit te leveren.’

 

Geen concurrentie.

 

Ik geloof er echt heel sterk in dat er geen concurrentie zal zijn als je er voor zorgt dat je onderneemt vanuit jouw eigen Authentic Power. Dat heeft voor mij te maken met jezelf zijn, je kwetsbaar op durven stellen, het vertrouwen hebben dat degene die jij wilt bedienen met jouw product of dienst naar jou toe zal komen omdat hij/zij ‘voelt’ dat jij de juiste persoon bent om hun probleem op te lossen.

 

Daarom vind ik deze quote veel passender.

 

‘Concurrentie bestaat niet, innovatieve voorsprong wel.’

 

En van daaruit gezien -en enigszins vrij vertaald- heb ik dus 4 redenen waarom ik niet bang ben voor concurrentie.

Reden 1

Het zegt meer over de ander dan over mij!
Kennelijk voelt de ander zich niet zeker genoeg om zelf iets te bedenken. Of vindt het makkelijk. Of weet er niets van en denkt: ga ik ook doen! Wat de reden ook is, het is voor mij niet belangrijk. In tegendeel. Kennelijk heb ik iets goeds neergezet. En dat mag van mij best verspreid worden (zie reden 3).

 

Reden 2

Ik onderneem op mijn authentieke manier!
Dat doet niemand me na. Ik ben zelf mijn eigen onderscheidend vermogen. Ik doe de dingen op mijn manier. Degenen die met mij hebben samengewerkt weten dit. Dus wil iemand anders mijn input, ideeën of plannen gebruiken, dan wordt het sowieso al anders dan dat ik het doe.

 

Reden 3

Ik relativeer de boel een beetje. Ok, dan staan je teksten op de website van een ander. Niet leuk, maar ook geen man over boord toch? Er wonen 17 miljoen mensen in Nederland en 1 daarvan heeft jouw teksten als inspiratie gebruikt. Duuuhhh. Waar gaat dit over? Het wordt pas een issue als jij die ene persoon zoveel invloed op jou laat hebben dat je er wakker van ligt. En dat zegt weer alles over jou. Want waarom ben je zo bang voor die ander? Dat die persoon meer succes zal hebben dan jij? Meer zichtbaar is met jouw teksten? Klanten krijgt die eigenlijk naar jou zouden moeten komen (tenslotte zijn het jouw teksten)? Doe er iets aan! Zie het maar als een uitnodiging om nog een tandje bij te zetten. Dus hup, nog meer zichtbaar, vertrouw op je eigen kwaliteiten en ga door waar je mee bezig was. Relativeer en je zult zien dat je ook hard kunt lachen om de situatie. Kun je daarna alsnog de telefoon pakken. Maar wel met een andere intentie en een ander gevoel. Stuk relaxter.

 

Reden 4

De meest belangrijke reden waarom ik echt niet bang ben voor concurrentie:
WE HEBBEN ALLEMAAL HETZELFDE DOEL!!!
We willen allemaal, op onze eigen authentieke manier de wereld mooier maken. Dus hoe we dat doen en met wat we het doen, maakt helemaal niet uit. Zolang we ons doel maar bereiken. En als iemand dan in jouw idee ook een goed product of dienst ziet: wees dan blij en trots. Niets is nieuw, echt helemaal niets. Alles is al eens bedacht of gezegd. Het enige dat echt nieuw is, is de combinatie van bestaande gegevens. De volgorde, de samenstelling en vooral: de persoon. Jij dus. Met jouw Authentic Power.

 

 

Dus wees niet bang voor concurrentie. Omarm het. Laat het je zelfvertrouwen geven. Je hebt kennelijk iets goeds neergezet!

 

Laat het los.
Ga door.
Doe je ding.
Op jouw manier.
Want zoals jij.
Is er echt geen één.
En dat maakt pas echt het verschil!

 

Inzicht. Doorbraak. Groei.

 

P.S. Wil jij je ook sterk en zeker voelen van je eigen Authentic Power? Vanuit je hart ondernemen op jouw eigen, unieke manier? Kies voor een Persoonlijke Doorbraaksessie! Het geeft een boost aan je zelfvertrouwen en je leert echt op een andere manier naar jezelf kijken. Een ware beleving.

 

P.S. 2 Neem een voorbeeld aan zo’n prachtige molen. In ditzelfde gebied staan er nog een aantal. Die er op het oog hetzelfde uitzien. En in vroeger tijden ook hetzelfde werk verrichtten. En toch leverde iedere molen zijn eigen, unieke meel. En dat had alles te maken met de molenaar. Want die maakte pas écht het verschil. En zo is het met jou ook. Teksten, ideeën, programma’s kunnen hetzelfde zijn, jij bent degene die het verschil maakt. Vertrouw op dat inzicht!

Wil je stoppen met strugglen en starten met stralen?
Download dan nu de Break Free Gids!

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.