Licht werk

Hoe vaak trap jij in de valkuil van alles zelf willen doen? Omdat je geen geld hebt om werk uit te besteden? Omdat je niet weet aan wie? Omdat je het zelf beter en sneller kunt? Het is een valkuil waar veel (vooral startende) ondernemers intrappen. Wees wijs. Doe het anders. Makkelijker. Sneller. Want het

vele handen

‘Ik ben voor mezelf begonnen dus ik vind dat ik alles zelf moet kunnen.’

Alle klanten die ik begeleid vertellen me tijdens ons eerste gesprek hetzelfde. En daarmee zetten ze zichzelf zo klem. Want wie heeft dat bedacht? Dat je alles zelf moet kunnen? Al zolang ik ondernemer ben besteed ik de zaken uit die ik echt niet zelf kan, wil of ga doen. Techniek bijvoorbeeld. Daar loop ik op leeg. Net als boekhouding. Het is gewoon niet mijn ding.

 

Dat kan een ander veel beter.

 

En doordat ik die keuze maak, kan ik me volledig richten op de dingen die ik wel leuk vind, waar ik goed in ben en waar ik me verder in wil ontwikkelen. Het is voor mij een voorwaarde om goed en vooral met plezier te kunnen ondernemen. En bijkomend voordeel: samen kom je zoveel verder! Ik heb het zelf deze week weer ervaren.

 

Bij het uitwerken van een nieuw concept liep ik vast. En op zo’n moment stel ik mezelf de vraag: Wie kan me hier bij helpen? Er komt altijd antwoord op die vraag. En als ik niet direct iemand weet, dan zet ik de vraag uit in mijn netwerk. Op die manier heb ik al de leukste samenwerkingen gehad en ook nu weer werd het concept door samen te werken met anderen mooier, beter en duidelijker dan ik had bedacht.

 

Mijn collega-coach Veronique Prins van Je zaak voor elkaar verwoordt het echt geweldig. Zij zegt: Je kunt nog zo’n kei zijn in je vak, dat maakt je nog geen steengoede ondernemer. En zo is het ook. En daarom kun je maar het beste de taken die je echt niet leuk vindt zo snel mogelijk uitbesteden. En dat geldt helemaal voor de taken waar je niet goed in bent trouwens!

 

Er zijn ontzettend veel goede VA’s die jou met alle liefde willen ondersteunen zodat jij je helemaal kunt richten op het werk dat jij het allerliefste doet. Maar hoe pak je dat aan? Hoe kies je de juiste VA?

 

Hier zijn mijn tips.

 

1. Schrijf alle taken op die regelmatig terugkeren en die jij niet leuk vindt om te doen, waar je niet goed in bent of die jou teveel tijd kosten om ze uit te voeren.

 

2. Inventariseer hoeveel tijd je kwijt bent met die taken.

 

3. Categoriseer de taken die bij elkaar horen. Denk aan categorieën zoals techniek, social media, financiën, boekhouding, marketing, sales, design, web, dagelijkse werkzaamheden etc.

 

4. Laat je netwerk weten dat je op zoek ben naar een VA en vooral op welk gebied. Er zijn VA’s die zich helemaal specialiseren op Facebook. Anderen weer helemaal op het maken en onderhouden van online leeromgevingen. En er zijn VA’s die deze taken combineren. Laat weten waar je naar op zoek bent en waar een VA voor jou aan moet voldoen. Trap niet in de valkuil om samen te werken met een VA die zegt dat ze alles kan, op alle gebieden. Liever twee of drie VA’s die gespecialiseerd zijn, dan 1 alleskunner.

 

5. Kijk ook goed naar de persoonlijkheid van de VA die je inschakelt. Heel belangrijk want ze gaat op afstand werk van jou overnemen. Dus ze moet wel bij jouw manier van werken passen. En jij moet de controle durven los laten. Dus: wil je iemand die heel snel werkt? Liever iemand die heel nauwkeurig werkt? Of iemand die de jou achter je broek aan zit? Denk hier van te voren goed over na.

 

6. Let op: een VA is GEEN veredelde secretaresse aan wie jij kunt vertellen wat en hoe ze het werk doen. Jij bepaalt ook niet wanneer ze voor je werkt. Een VA is namelijk ook een ondernemer, net als jij. Je spreekt af welke werkzaamheden ze voor je doet, in hoeveel tijd en bij deadlines ook wanneer het af moet zijn. Verder geef je haar vooral vrijheid en verantwoordelijkheid.

 

7. VA gevonden? Maak een eerste afspraak, voel of de klik er is. Spreek af dat ze gedurende een proefperiode alvast een taak voor je uit gaat voeren. Zodat jullie allebei kunnen ervaren of jullie samen willen werken. Voor haar net zo belangrijk als voor jou!

 

8. Voelen jullie allebei dat je wilt samenwerken? Mooi. Maak afspraken hoe de verdere samenwerking eruit zal zijn. Aantal uren, tarief, wat te doen bij meer-/minderwerk etc. Leg het vast, maar doe daar ook weer niet al te moeilijk over.

 

9. En het allerbelangrijkste: laat af en toe weten dat je blij met haar bent. Besef je dat jij met je bedrijf kunt groeien doordat je werk uitbesteed. Sta daar bij stil. Doe ik ook. Stuur een berichtje waarin je laat weten dat je blij bent met de samenwerking. Of nog beter: vertel haar zelf. Wordt de samenwerking alleen nog maar veel leuker van.

 

Vergeet ook dit niet…

 

Ik heb het hierboven over werk uitbesteden aan VA’s. Maar vergeet ook niet de hulp in de huishouding, de kinderopvang, boodschappen laten bezorgen etc. Maak het je zelf gemakkelijk en onthoud: Vele handen maken licht werk.

Wil je stoppen met strugglen en starten met stralen?
Download dan nu de Break Free Gids!

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.